ימי השובבי”ם

מעלת ימים קדושים אלו

מילת שובבים לקוחה בעצם מראשי התיבות של פרשיות הנמצאים בחומש שמות (שמות וארא בא בשלח וכו') ומכאן כי ימי השובבי"ם היא התקופה שקוראים בה את חומש שמות, בימים אלו בני ישראל ירדו למצרים ועבדו שם עבודת פרך, בספרי המקובלים מובא שעיקר ירידת עם ישראל לארץ מצרים היתה בשביל לתקן את חטא אדם הראשון שכידוע אדם הראשון היה ללא אשה במשך מאה ושלושים שנה וכתוצאה מכך שאדם הראשון היה לבדו נוצרו פגמי ברית, ובשבילם השתעבדו וירדו בני ישראל למצרים על מנת לתקן את הניצוצות ולתקן את חטא אדם הראשון ומכאן הסיקו חכמי המקובלים שזמן זה שבני ישראל השתעבדו במצרים הוא זמן שמועיל לתקן כל דבר שבקדושה כשם שבני ישראל בזמן זה תיקנו את חטא אדם הראשון שהיה חטא של דבר שבקדושה.

וכמו כן ידועה מעלת ימים אלו אשר נתנו לעם ישראל מידי הבורא ברוב חסדיו לקבל תשובתינו ולמרק העוונות, ואין לך תיקון גדול מזה לתקן האדם את היסוד שהוא עיקר התשובה וקדושת האדם.

והאדמו"ר מתולדות אהרן כתב וז"ל:

"ימי השובבי"ם הם כמו עשרת ימי תשובה והוא זמן שמקבל השי"ת התפילה בבחינת כמו עשרת ימי תשובה והנה כלל ענין שובבי"ם הוא לתקן את המדות…"

ועוד כתב מו"ר הרי"ח הטוב זצוק"ל וז"ל:

"ודע כי בימי השובבי"ם אלו צריך אתה לסגל תורה ומצוות ומעשים טובים ולהרבות מצות הצדקה ובפרט בימי התענית הנז'

וכן גם המגיד אמר למר"ן מהר"י קארו זצוק"ל כמה חשובים ימי השובבי"ם וכדאי לעשות בהם תשובה ולצום ואם אינו יכול לצום שיזהר מלהשביע עצמו במאכל ומשתה." (מגיד מישרים, פרשת בשלח)

ועוד כתוב בשם הרב עטרת ישראל שימי השובבי"ם הם כמו עשרת ימי תשובה ועל ידי התשובה מתקנים את הפגם ממש עד שמתבטל הקטיגור.

וכתב הגאון החיד"א זיע"א:

"ימי השובבי"ם ועוז הדרם מה נאמנו עד מאוד"

ובספר פני שאול לרבי אבא שאול חדאד זצ"ל כתב וז"ל:

"ימי השובבי"ם התשובה בהם גדולה ויקרה מאוד וימצא השב עזר כנגדו שמסייעים אותו מן השמים"

וכתב בדרשות חת"ס (דף קו:) שמפני שאבותינו לא השלימו את התיקון בת' שנה, והוצרכו לצאת קודם שלא ישקעו בשער הנ' של הטומאה, לכן נשאר לדורות הבאים לתקן מה שחסר אז בתיקון אבותינו במצרים. והזמן לתיקון מתעורר בכל שנה בפ' שמות כשקוראים בתורה את השיעבוד, אז הקריאה מעוררת הזמן, כי אז הזמן המסוגל לתקן הנשמות.

תיקוני הנפש מרבינו האר"י בימי השובבים

רבינו האר”י ז”ל האריך ופירט כמה תעניות יש לצום עבור כל עוון, ובפרט בדברים הנוגעים לענייני קדושה שכידוע שכל הצרות של האדם באים בגלל דברים אלו ועל עוון פגם היסוד הידוע כתב לצום פ”ד תעניות – על כל חטא וחטא שעשה, ואשרי מי שיוכל, אך מיותר לבאר שבחולשת דורנו רק יחידי סגולה אולי יכולים לעמוד בזה. הלכך הורו כמה מרבותינו זיע”א שישתדל האדם לצום לפחות יום אחד ואת שאר הצומות שהיה צריך לצום יפדה בממון בשילוב תפילה המיוחדת ע”פ הסוד המתוקנת ליום זה בתפילת המנחה. תיקון זה התקבל אצל רבים ונערך בכמה מקומות ע”י אחד מגדולי המקובלים בדור. וראוי להביא מה שכתב בספר מגיד מישרים את דברי המלאך המגיד למרן הבית יוסף זיע”א “כי האמת שתענית בשבועות אלו (שובבי”ם ) הוא חשוב ומקובל ומרוצה מאוד” וכדאי להתייעץ עם תלמיד חכם אמיתי שיורהו מה לעשות במדויק לפי כוחו ומצבו האישי. והעיקר שלא ייאש את עצמו ח”ו, או הכל או כלום אלא יעשה ואפילו מעט, שלפחות תיקון חלקי יתקן וזה כבר שווה מליונים.

בישיבתינו מתקיימים מידי שנה בימי השובבים תיקוני הנפש עם פדיון נפש, פדיון התעניות ותפילת עננו ע"פ כוונות הרש"ש זיע"א במעמד נשגב עם מו"ר המקובל האלוקי הרב בניהו שמואלי שליט"א, במהלך התיקון מסביר הרב במתק שפתיים לפרטי פרטים כיצד ואיך מועיל התיקון שלב אחר שלב, לפרטים אודות התיקון הקרוב ומהו סכום המדוייק של הפדיון לכל עון ועון השאירו שם ומספר טלפון ואנו נחזור אליכם

השתדלנו להביא כאן רשימה הנותנת הצצה לדברי רבינו האר"י במספר התעניות לכל עון ועון. 

מספר התעניות לכל עון ע"פ רבינו האר"י ז"ל

"הפרטים נשלחו למוסדות, לוח שנה מהודר לשנת התשפ"ה יגיע לכתובת שציינתם"

You do not have permission to view this post.